neděle 31. ledna 2016

Olomouc - Vlastivědné muzeum

Udělali jsme si výlet do Olomouce. Mého oblíbeného a poměrně často navštěvovaného města. V Olomouci jsem strávila čtyři roky mých pedagogických studií a zamilovala jsem si tu starodávnou krásu tohoto města. A přitom města klidného. Plného studentů, kultury a překrásných zákoutí. Jezdíme sem tedy několikrát do roka. Tentokrát do Vlastivědného muzea na výstavu českých korunovačních klenotů. Přesněji jejich replik. A k tomu přiblížení doby za života a vlády Karla IV.
Šlo hlavně o čtení informačních panelů, občas vitrína s archeologickými nálezy, ukázka dobového oblečení a zbraní a samozřejmě prosklená vitrína s přesnými replikami korunovačních klenotů. Svatováclavská koruna je přibližně o 200 let starší než žezlo a jablko. Je znát, že doba, ve které byla vyrobena, ještě nepřála přehnané zdobnosti. Mnozí návštěvníci byli jejím vzhledem zklamaní. Připadala jim taková jednoduchá, obyčejná. A v podstatě i je. Pokud si neuvědomíte, že ta pravá je vyrobena z 2,5 kg zlata a desítek drahých kamenů. To myslím svědčí i dnes o její impozantnosti a o tehdejším bohatství naší země.
Celkově mě výstava nijak nenadchnula. Ale ani nezklamala. Nedověděla jsem se nic převratného, ale korunovační klenoty jsem viděla opravdu ráda. Vidět je na fotkách není stejné jako vidět je doopravdy. Byť jen repliky. Ale repliky prvotřídní. Až u nich jsem si uvědomila, jak krásně jsou zdobené žezlo a jablko. Nádherné rytiny. Pár minut jsem se u nich zdržela. A poctivě přečetla všechny informace, od začátku až do konce. Menší děti výstava pravděpodobně moc nezaujme. Prohlédnou pár obrázků, šaty, pohladí meč, vyrazí si minci na památku. Ale nejedná se o nijak rozsáhlou výstavu, takže ji přečkají bez problému. A ty školou povinné, ty už se mohou i něco přiučit. Nahlédnout trochu do historie. Myslím, že nějaká vzpomínka na Karla IV. v hlavě zůstane. A hlavně, budou vědět, jak vypadají české korunovační klenoty, jedny z největších pokladů naší země. Chtěla jsem, aby to viděli. A jsem za to ráda.

Když se do Vlastivědného muzea vypravíte s dětmi, určitě zavítejte do nejhořejších pater, kde je stálá výstava Příroda Olomouckého kraje. Tu máme velice rádi. Zvlášť v zimních měsících je to prima výlet. Vitríny se zvířaty. Spousta interaktivních prvků. Vyřádí se jak ti malí, tak školou povinní a vyřádí se i rodičové :). A odjíždět budou spokojení úplně všichni.

A pokud zbyde ještě trošička času, stačí se jen chvíli potoulat po okolí muzea, které leží pár metrů od náměstí a také od katedrály. Výletů do Olomouce mám v plánu více, už teď se těším na další :).
Katedrála svatého Václava
Ulička nad náměstím

Žádné komentáře :

Okomentovat