čtvrtek 14. ledna 2016

Pouze schody?



   Žijeme pospolu už přes dva roky. Jsem jeho druhá máma a on můj syn. Doma má své místo, svoji postel, skříň a kupu hraček. Zná tu každý kout, je stále přesvědčován, že ho máme rádi a že sem patří. Přesto, nedokáže sám sejít ze svého pokojíčku v prvním patra do přízemí, kde trávíme většinu dne. 

   Hraje si nahoře s hračkami, zatímco já ve stejném patře uklízím. Mám hotovo a potřebuji odejít dolů uvařit oběd. Říkám Martínkovi, ať si klidně hraje, že jdu jenom dolů do kuchyně a až bude chtít, ať přijde za mnou. Vnímá mě, vše mi odsouhlasí. Scházím ze schodů a dřív než dojdu k poslednímu schůdku, Martínek začíná téměř hystericky křičet: „Pojď za mnou, vrať se, pojď sem!“ Tečou mu slzy, tečou mu sliny, zmítá se na zemi. Volám na něj, ať přijde za mnou. Vím, že marně. Zažila jsem tuto scénu už nejméně stokrát. Zažíváme ji my všichni. Stejný scénář se opakuje, pokud z horního patra odejde poslední z dětí, a když tam náš klouček zůstane sám. 

   Trpělivě se vracím o pár schůdků nahoru a natahuju k němu ruce. Nepomáhá. Křik neustává. Přemlouvám, vysvětluju, nabízím úplatek ve formě něčeho dobrého k snědku. Stále nic. Jako by byl k mým slovům hluchý. Jdu za ním další krok, ale nevzdávám se naděje, že nějaký ten krůček ke mně udělá i on. Vždyť to přeci musí zvládnout. Nic na tom není. Z těch schodů šel už mnohokrát a já stojím jen kousek od něj. Pomalu to ve mně začíná vřít. Nechápu to. Proč za mnou prostě nedojde? Zvyšuju hlas a jemně přikazuju, aby za mnou šel. Slibuju odejmutí a pochvalu. Přesvědčuju ho, že to přeci zvládne, že je to můj šikovný kluk. Pak mu ukazuju, že mám bolavé koleno. Hraju nemocnou a prosím ho, aby sestoupil těch pár schodů za mnou. Po dvou letech u nás už je z něj citlivý kluk. Donedávna by ho moje bolest nijak neohromila. 

   Teď ale uvažuje a opravdu ke mně schází. Samotnou mě to překvapuje. Opravdu jsem to nečekala. Byla jsem připravená na dokončení tohoto stále se opakujícího scénáře, tedy přijít za ním, obejmout ho, utišit, vzít za ruku a odvést dolů. Ani nedutám a za pár sekund mě objímá. Jeho pláč se mění v obrovskou radost. Radostí i skáče a volá: „Já jsem za tebou přišel, já za tebou můžu přijít, já nemám bolavé koleno.“ Jeho radost je nakažlivá. Raduju se s ním a oceňuju jeho statečnost. 

   A náhle mi to dochází. Po tolika měsících nepochopení z mé strany. Vidím toho malého kloučka, ještě batole, jak sedí v herně, kde jsem se s ním poprvé setkala. Jeho máma od něj odchází z jedné nepravidelné návštěvy. Chce být s ní, ale nemůže. Dveře se zavírají a on zůstává na místě. Za chvíli končí směna některé ze sester. Také odchází. Věnuje mu úsměv a rozloučí se s ním. Martínek úsměv oplácí, ale zůstává na místě. Ví, že on nemůže odejít. Ví, že pro něho je určeno místo mezi hračkami, místo za zavřenými dveřmi. Nemůže ho svobodně opouštět. Nemůže zavolat na mámu, aby si pro něj přišla. Musí to vydržet, tak to prostě je. 

   Až po dlouhé době si dodává odvahu a zkusí sám opustit své místo mezi hračkami. A k jeho i mé obrovské radosti to jde. Mám slzy na krajíčku a objímám toho odvážného kloučka. Dokázal to a já ani netušila, jak závažný boj celé měsíce sváděl. Pro někoho obyčejné sejití ze schodů a pro druhého jeden z nejdůležitějších kroků vedoucí k uvědomění si vlastní svobody. Síla toho okamžiku je pro mě nesmírnou inspirací a nadějí. V tu chvíli cítím, že to co dělám, má opravdu smysl.

Žádné komentáře :

Okomentovat