čtvrtek 18. února 2016

Ryba jménem Ian - Bradley Somer

Viróza dostihla už i mě. Což se dalo předpokládat. Všechny děti už jsou naštěstí ve škole a školce. Dnes odešel i náš nejmenší školkáček.Včera jsem byla slabá jak moucha a celý den proležela. O Martínka se staral tatínek a moje milované děti. A já využila toho nicnedělání a dočetla jsem knihu, kterou jsem měla rozečtenou asi dva týdny. Takže teď ji mohu s klidem vrátit do knihovny. Jen co mě přestane bolet hlava a vrátí se mi síly :). Nejdřív se s vámi ale chci o ni podělit. Líbila se mi totiž moc.
Kniha má nenápadný název Kniha jménem Ian. Nebýt recenze, kterou jsem na ni četla, nikdy bych po ní v knihovně nesáhla. Kdo by chtěl číst o rybě, že? Možná tak čtení pro děti, ale pro dospělou ženu?

Jenže, není to jen příběh o rybě padající z 27. patra. Je to příběh o životě. O kratičkých okamžicích, ze kterých se skládá. O tom, co všechno se může udát během pár minut v jednom jediném domě. Jak se byť jen na malý okamžik protnou životy jeho obyvatel. Někdy je to jen mžik, jindy z toho vznikne něco trvalejšího. Kniha je poutavě psaná. Vtáhne vás do děje. Psáno je o uvěřitelných věcech. Nic převratného, či nemožného. Jen kousky životů obyčejných a vpodstatě neobyčejných lidí. Káždý z nich má svůj jedinečný život, pohled na svět, své vlastní prožívání. A když nahlédneme v jednom okamžiku do různých bytů v domě, tak jak do nich nahlížela i padající zlatá rybka jménem Ian, vznikne nám z toho neuvěřitelně pestrá, poutavá a zajímavá mozaika.

K tomu nechybí ani moudré myšlenky. A moc se mi líbilo i vtipné mapování Ianova pádu na boku textu. Zkrátka kniha se mi dostala pod kůži. Jsem ráda, že jsem si ji půjčila a díky nemoci, i velmi rychle přečetla. Je to odpočinkové a nenáročné čtení. Přitom milé a moudré. Díky pane B. Somere!

"Budova jako archa naplňuje poslání nést v sobě vše doposud zmíněné, poskytujíc přístřeší duchu a chaosu života a bytostem, jež jsou jejich nositeli..."

"Po tom všem, co se stalo, si připadá malý a bezmocný. Život ho žene svým vlastním směrem, vlastní rychlostí a ze svých vlastních důvodů."

"Jednotlivci to může trvat celý život, než to prožije, ale pro obyvatela Seville je to jen o něco méně než čtyři vteřiny sdíleného života. Viděli jsme tu pár okamžiků, ale v domě a ve městě je jich mnohem víc. A bude se to opakovat znovu a znovu, tak dlouho, dokud bude existovat čas."

SOMER, Bradley. Ryba jménem Ian. Přeložil F. Klausner. Vydání první. V Praze: Metafora, 2015. 284 stran. ISBN 978-80-7359-470-1.

Žádné komentáře :

Okomentovat