Minule jsem se zmínila o školce, o tom jak
se tam Martínkovi líbí. Chodí do ní teprve čtvrtý měsíc a jsem na něho velice
pyšná. Jak dobře to zvládl. I když první měsíc nebyl rozhodně snadný. Což není
nic neobvyklého. Spousta dětí s pevnou vazbou na své biologické rodiče,
zvládá nástup do školky s obtížemi. A právě proto jsem z jeho zahájení
předškolního vzdělávání měla veliké obavy. Věděla jsem, že ta situace pro něj
bude ještě těžší než pro děti, které se nikdy nesetkaly s opuštěním. Které
nemusely ani na chvíli pochybovat o tom, že by je máma či táta někde nechali a
nevrátili se pro ně. Jenže on se s tím setkal. Byl opuštěn. Byl sám.
Nevěděl co se s ním děje. Nerozuměl situaci. Prožil si nepopsatelné
trauma. Můžu si to jen představovat. A jen ta pouhá představa je pro mě těžká. Oč
těžší muselo být to, co zažil on. Opuštěný svou mámou pár dní po narození.
Nechán napospas cizím lidem, cizímu prostředí, neznámému světu, jemuž
nerozuměl. Bez jistoty mámina obětí. Její vůně, hlasu a tlukotu jejího srdce.
To, co prožil, ho muselo poznamenat už napořád. Byť v rovině nevědomí. Na
tu dobu pravděpodobně nebude mít žádnou vzpomínku. Ale ten zážitek v něm je.
Ten pocit se opakovaně vynořuje. Opakovaně propadá úzkosti. Stačí, abych v obchodě
zašla za regál. V našem malém obchůdku, pár metrů od domu, s důvěrně známými
prodavačkami. Přesto ve vteřině propadá neovladatelné panice. Křičí. Volá.
Pláče.
Ze školky jsem tedy logicky měla opravdu
strach. Se svými dětmi jsem to nezažila. Věděla jsem jistě, že to bez problémů
zvládnou. A opravdu to tak i bylo. Žádné slzy, žádná nejistota, jen radost z nových
kamarádů, prostředí, hraček, s paní učitelky. Školku milovali. Od prvního okamžiku.
Nikdy je nenapadlo, že bych si je nevyzvedla. Nepochybovaly. Všechno si jen
užívaly. Věděla jsem, že s Marťou to tak snadné nebude. Nechtěla jsem nic
ponechat náhodě. Do školky nastoupil v době, kdy mu bylo 3,5 let. Chtěl.
Moc si to přál. Dlouho o ní mluvil. Těšil se. Do školky postupem času
nastupovali jeho vrstevníci a kamarádi z mateřského centra a cvičení pro
rodiče a děti. Věděl to. Cítil se být velký jako oni. Chtěl za nimi. Trval na
tom, že to zvládne. Bez maminky. Jen s paní učitelkou a kamarády. Přesto
jsem se rozhodla poslat ho do školky až od října, abychom se vyhnuli zářijovému
náporu nově nastupujících školáčků plných obav a strachu z neznáma. Abych ho
zbytečně nevystavila jejich slzičkám, pláči a prosbám, aby je tam maminka
nenechávala. Namísto toho jsme září využili k seznamování se se školkou.
Chodili jsme do školky odpoledne na hodinku. Ukázala jsem mu jeho skříňku,
záchody, umyvadla. Hrál si s hračkami. Poznal obě paní učitelky. Dokola
jsem mu vysvětlovala, jak to ve školce chodí. Kde bude svačit, kde se
převlékat. Kde děti po obědě spinkají. A on se jen těšil. Líbilo se mu tam a
nemohl se dočkat dne, kdy už bude „školkáček“.
Než jsme se nadáli, byl říjen. První den
školky. Vstal s nadšením. Do školky vběhl radostně. Žádné slzičky a těžké
loučení. Až mě to překvapilo. Odešla jsem domů s dobrým pocitem a za čtyři
hodiny, hned po obídku, sem si ho šla vyzvednout. Vesele. S očekáváním. Hrdá na
to, jak jsme to spolu zvládli. Ale ouha. V šatně mi ztropil obrovskou
scénu. Sundal si všechno oblečení, až na slipy. Běhal po šatně, pak vyběhl na
chodbu, křičel a křičel. Válel se po zemi. Vyhlédly všechny paní učitelky.
Překračovali ho rodiče, kteří si přišli vyzvednout své děti. Snažila jsem se ho
uklidnit. Obléct. Ale marně. Každou část oblečení ze sebe obratem serval a
hodil po mně. Trvalo to dlouhých 20 minut. Nekonečných 20 minut. Byla jsem
rudá, zpocená, zoufalá a ponížená. Nakonec jsem ho násilím oblékla na schodě u
vchodu do školky. Podobně to probíhalo po zbytek dne. Byl neustále podrážděný, vymýšlel si nové a nové záminky k nespokojenosti a v noci
se po dlouhé době znovu počůral. Do školky ale druhý den odcházel se stejným
nadšením. Chtěl tam jít. Jenže odpoledne se vše opakovalo, jen s trochu menší
intenzitou. Přidalo se i počůrávání ve školce. Scény při odchodu byly na denním
pořádku. Asi po týdnu jsem v absolutní beznaději poprosila manžela, zda by
ho mohl vyzvedávat. Naštěstí je živnostník a je možné naplánovat si práci tak,
aby měl v poledne malou skulinku. A on mi vyhověl. Spolu to zvládali lépe.
Scény byly slabší. Odpoledne a večery doma však probíhaly pořád stejně.
Martínek neustále plakal a vyvolával konflikty. Počůrával se doma i ve školce.
Ze školky navíc záhy začaly chodit stížnosti, že bije děti, kope je, křičí na
ně, bere jim hračky. Snažila jsem se vysvětlovat, že je to důsledek jeho
nejistoty, že prožívá zatěžkávací období. Několikrát jsem zůstala ve školce s ním.
Napomínala ho, vysvětlovala. Vztahy s dětmi se začaly pomalu uklidňovat.
Jednoho večera při
ukládání z něj pak z ničeho nic vylétlo, že ve školce jsou postýlky a
on se jich bojí. Opět ho dostihl stín z minulosti. I když nevěděl, co to
znamená. Vždy ho přemohl strach a nejistota. Vysvětlila jsem mu, že to vlastně
ani nejsou postýlky. Jen taková lehátka, na nichž děti odpočívají po obědě. V noci
na nich nikdo nespí. Všechny děti se vracejí domů a spí ve svých postýlkách.
Lehátka jsou jen pro odpočinek. Jeho úleva byl téměř hmatatelná. Radostně všem
vyprávěl, že ve školce nejsou postýlky ale lehátka. A světe div se, do týdne
chtěl pyžamko a zůstat ve školce odpočívat na lehátku J. Situace se začala zlepšovat.
Počůrávání sice ještě nějaký čas přetrvávalo, ale než byl konec listopadu, byl to
opět náš veselý kluk. Když jsem si ho přišla odpoledne vyzvednout, běžel ke mně
s radostí a nadšeně vyprávěl, co ve školce dělali. Cestou domů si zpíval
naučené písničky. A to naštěstí trvá doposud. Stačilo postýlky přejmenovat na
lehátka a stín byl zažehnán. Prozatím. Alespoň některý. Vím ale, že další se budou
vynořovat a provázet ho životem. Jak už jsem mnohokrát napsala, je to statečný
kluk a bojovník. Věřím v něj. A mám velikou radost, že si ve školce našel
kamarády, začlenil se, oblíbil si jednu paní učitelku a slýchám na něj
samou chválu.
Žádné komentáře :
Okomentovat