neděle 21. února 2016

O rodině ze které vzešel - 2. část



   Mému muži se plán moc nelíbil. Souhlasil, že pojedeme, ale nechtěl se ničeho účastnit. Nijak komunikovat. Nechal vše na mně. Ale i tato podpora mi stačila. Byl se mnou a věděla jsem, že v případě potřeby mi bude oporou. Jako vždy. Sehnala jsem ubytování. Chtěla jsem, aby spolu mohli strávit celý den, aby to nebylo uspěchané. Neviděli se v tu dobu už přes rok a sourozenci se v podstatě neznali. Pro Marťu to mělo být první přespání mimo náš domov. Věděla jsem, že je to risk. Přesto jsme jeli. Všichni. Nás šest. Cesta byla nekonečná. Martínek byl neskutečně nervózní. Křičel, plakal, rozčiloval se. Nebylo možné ho uklidnit. Když jsme zastavili, jen se válel po zemi. Jeho obvyklá reakce na nejistotu. Netušil, co ho čeká. Výlet. Máma. Sourozenci. Spaní v chaloupce. Spousta neznámých informací. Vysvětlovali jsme pořád dokola. Já, manžel děti. Po nekonečných třech hodinách jsme dorazili na místo. Domluvili jsme si setkání v parku na dětském hřišti. Bylo krásně. Počasí nám přálo.

    Cestou na hřiště se Martínek neustále válel v prachu cesty. Neřeším to. Vím, že se tak vypořádává se zátěží. Beru jen náhradní oblečení. Jinak nezasahuju. Došli jsme na místo. Jeho máma a sourozenci už čekali. Naše děti se bez ostychu vrhnuly na dovádění s jeho sourozenci. Hned si rozuměli. Martínek si zprvu nikoho nevšímal a držel se mě a manžela. Postupem času ale nervozita opadala a pustil se za dětmi. Mámu ale stále neregistroval. Několikrát jsem s ním za ní přišla, poslala ho, aby jí nabídl sušenku. Byla velice napjatá. Opět jen šeptala. I já byla nesvá. Netušila jsem, co říkat, jak se chovat. Jenže neuběhly ani dvě hodiny a Martínek ji začal oslovovat „mami“. Volal na ni, aby ho houpala, chytala na skluzavce, aby se dívala, co dělá. Já s manželem jsme stáli opodál a nevěřícně koukali. V tu dobu už to byl náš chlapeček, cizích lidí se spíš bál, neodešle jen tak s někým za ruku jako před několika měsíci. Když jsme byli na návštěvě, nehrál si s jinými dětmi v pokojíčku, ale byl stále u nás. Najednou tam běhal se svými sourozenci. Nabízel jim sušenky. Přetahoval se s nimi o hračky, a když volal „mami“, nemyslel tím mě. Nevšímal si ani našich dětí, se kterými byl jinak neustále a na hřišti se od nich za normální situace nehnul. Když se k němu obvykle na dětském hřišti přiblížilo jiné malé dítě, utíkal s pláčem a chtěl jít domů. Ne ale tehdy. S dětmi, které viděl v podstatě poprvé v životě, dováděl, jako kdyby je znal od nepaměti. Byli si neuvěřitelně podobní a všichni velice temperamentní. Chtěl po nich vše opakovat a k asistenci chtěl svou mámu. Bylo mi do breku. Myslela jsem si, že jsem připravená, že to zvládnu a ustojím. Ale bylo mi mizerně. Úplně jsem se klepala. Nechápala jsem, jak je možné, že jsem mu rok dávala vše, byla jsem vděčná za každý pokrok, za každý úsměv, obejmutí, projev přízně. A najednou je tu žena, která se o něj nikdy nestarala, neviděla ho přes rok a on chce být jen s ní. Na mě si ani nevzpomene. Nepotřebuje mě. Trápila jsem se velice. Žárlila jsem. A při tom jsem měla přesně to, co jsem celou dobu chtěla. Za celý ten rok, co jsem ho měla jen pro sebe, jsem ani jednou nepocítila, že k nám nepatří. Až teď. Když jsem ho viděla s jeho rodinou. S jeho mámou a sourozenci. Myslela jsem, že se zblázním. Cítila jsem, jak se mi hroutí svět. Nevěděla jsem, jak se k tomu postavit. Co bude dál. Jestli bude ještě někdy můj, náš. Naštěstí tam byly ještě naše děti a jejich „mami“ patřilo vždy mně. Martínkova máma je vůbec nezajímala. Neměli nejmenší potřebu za ní chodit či se s ní kamarádit. A tak jsem ten den nějak přežila. 

   Čekala mě bezesná noc. I Martínka. Vzbouzel se s pláčem. Neustále. Počůral se a pokakal. Domů ale odjížděl klidný. Před odjezdem jsme se ještě chvíli setkali s jeho rodinou. Kromě mámy a sourozenců i s babičkou a dědou. Martínek byl šťastný. Za celou cestu v autě nezaplakal. Byl spokojený. Plný dojmů a zážitků. Vyprávěl nám je, smál se a chtěl být zase s nimi. A mně pukalo srdce. Byla jsem ale vděčná, že odjel bez pláče, křiku, bolesti. Že si své důležité setkání užil a všechnu nervozitu nechal za sebou. Byla jsem ale také plná emocí, napjetí a smutku. Od Martínkovi mámy mi přišla krátká SMS s poděkováním. Psala mi, že si ani nedovedu představit, co to pro ni znamenalo. Že nečekala, že by jí její syn ještě někdy řekl mami. Dodalo mi to spoustu energie a smyslu, ale stále to bylo moc těžké. Hned druhý den jsem kontaktovala naši klíčovou pracovnici, abych s ní vše probrala. V každém případě jsem byla přesvědčená, že po tak vydařeném setkání se Martínkovi do života vrátí jeho biologická rodina. Alespoň v nějaké omezené formě, třeba pravidelných setkáních 2 x ročně a častějším telefonickém kontaktu. Tak snadné to ale nebylo.

Žádné komentáře :

Okomentovat