Dnes se potřebuji nutně vypovídat. Dnes využívám na pár okamžiků blog k jeho původnímu účelu, tedy k vypsání se z problémů souvisejících s pěstounstvím.
Původně měl být
dnešek úplně idylickým dnem. Mám volno z práce. Odpoledne máme domluveno
setkání s Martínkovým nejlepším kamarádem a jeho maminkou. Mají slíbeny
hranolky. Výjimečně. Je totiž dnes jejich výjimečný den. Oba chodí do ZUŠ do „dramaťáčku“
pro předškolní děti. A nutno dodat, že Martínek má silný herecký talent.
Především pro role dramatické a neméně i pro role komediální. Raději ho osobně
vidím v těch druhých. Nicméně ráno se rozhodl pro roli první. A byla to
vážně síla. Teprve se z toho pomalu otřepávám.
Na jeho obranu
nutno říct, že pro jeho citlivou duši poznamenanou nesnadným vstupem do života,
plným nejistoty, obav a s absencí stabilní uklidňující náruče, je toho
opravdu hodně. Já, která se mu snažím tu stabilní mateřskou náruč vynahrazovat,
jsem občas ráno doma a občas také ne. Až na výjimky ho ale do školky nevodím, tak
činí táta. Sem tam ho ze školky vyzvedávám. Ale tu a tam ho vyzvedává babička,
bratr, sestra, teta či táta. Prostě zmatek nad zmatek. Zvlášť pro toho, koho
děsí každá změna a vyjetí se zaběhlých kolejí. Pro toho, kdo potřebuje jasně
daná pravidla a velice stabilní prostředí. Když se k tomu přidá ještě
nervozita spojená s narozením mladšího sourozence (a on to prožívá nebývale
těžce), nádavkem sourozence, kterého hned tak neuvidí a nemůže s ním vyrůstat,
je to prostředí jako vyšité pro tragické role. Dnešek k tomu přidal ještě
roznětku v podobě brzkého ranního odjezdu mého muže. Martínek vstával do
rána bez táty a do školky měl být odveden mámou. Už v předchozích článcích
jsem se zmiňovala o tom, že odvedení do MŠ mnou je poslední týdny problém. Ale
doposud to byly jen takové menší dramatické epizodky. Dnes to byla ale hlavní
role v přímém přenosu.
Z domu jsme
odcházeli s křikem. Velikým. Na ulici se všichni ohlíželi. Občas měl někdo
snahu na Martínka promluvit a zeptat se, co se mu stalo. Odměněn byl vřískotem
určeným přímo mu. Na to se mi dostávalo rad typu: „Maminko, to bude chtít na
zadek.“ nebo „Na tohle by pomohla studená sprcha“. Kdyby to tak šlo vyřešit,
přiznávám, že bych se k tomu asi i uchýlila. Jenže už dříve jsem se ho
pokusila uklidnit plácnutím přes zadek či omytím obličeje studenou vodou. Na mé
děti to zabíralo. Na Martínka to naopak působí jako červený hadr na býka. Byla
jsem bezradná. Cestou jsem ho několikrát obejmula. Zůstávala klidná.
Vysvětlovala, že táta musel odjet brzo, ale že jsem si myslela, že my dva si užijeme
pěkné ráno. Budeme zase spolu. Projdeme se do školky. Ujišťovala jsem, že zítra
už bude vše jako obvykle a půjde s tátou. Nic platné. S křikem jsme
se přibližovali ke školce. Doufala jsem a věřila, že se situace nějak změní. Že
emoce vybublají, obejmeme se a bude dobře. Bohužel se tak nestalo. Naopak před
školkou se Martínek zapřel o dveře a trval na tom, abych zavolala tátu. Kolem
chodili vyplašené děti a spěchající rodiče. Byla jsem na vážkách, co udělat.
Zda se obrátit a vzít toho křiklouna domů a přehodnotit všechny dnešní plány.
Nebo zda ho prostě dát do školky násilím a doufat, že se po chvilce uklidní.
Vzpomněla jsem si na dítka v jesličkách, která tu a tam svým nešťastným
maminkám také předvedou srdceryvnou scénu a za 10 minut si už spokojeně hrají s hračkami,
po té, co se uklidní v naší náruči. Některé jiné děti ale opravdu probrečí
celý den, takže rada nad zlato. Nakonec situaci vyřešila sama paní učitelka,
která prostě vešla do šatny, Martínka vzala do náruče a beze slova ho plačícího
odnesla do třídy. Druhá mě přišla uklidňovat, ať jdu domů, že v případě potřeby
zavolají.
A tak teď místo
plánovaného úklidu, praní a vaření, sedím se staženým žaludkem u počítače a
píšu tyto řádky, zatímco telefon mám položený na stole před sebou. Přemýšlím,
zda děláme něco špatně. Zda nebyla chyba nastupovat do práce. Zda jsem mu málo
oporou. Nemám málo trpělivosti či lásky. A v duchu se pak uklidňuji, že
nejsem zodpovědná za to, jak těžce prožívá všechny změny. Za to, že jeho dobrá
nálada a vyrovnanost stojí na tak křehkých základech. Mrzí mě to. Bolí. Nevím,
co víc udělat. Jak jinak. Je u nás skoro tři roky, ale občas stojíme zase na
začátku. Tápeme. Nevíme. Hledáme. Nechápeme. Nejsme si sebou jistí. Já teď
například netuším, co mě čeká odpoledne ve školce. Zda mě uvidí rád nebo bude
vyžadovat tátu. Zda mě má rád a věří mi, i když jsem ráno celou tu situaci
nedokázala zvládnout a uklidnit ho. I když jsem ho nechala násilím odnést paní
učitelkou. Moc bych chtěla, aby mi odpoledne vběhnul do náruče, vzal mě za ruku
a šel se mnou domů a cestou štěbetal všechny své dnešní zážitky. Moc bych si
přála, aby si byl jistý tím, že jsem tady pro něj, že ho mám ráda a nehodlám ho
opustit. Moc bych si přála, aby náš vztah měl jednoho dne stejně stabilní základy,
jako má vztah s mými biologickými dětmi. Abychom za každé situace věděli a
cítili, že se milujeme a patříme k sobě. Teď je mi ale opravdu úzko.
Zažila jsem dnes zase jedno poprvé.
Žádné komentáře :
Okomentovat