neděle 8. května 2016

I rodiče potřebují podporu

   Opět zdravím všechny na sklonku týdne. Poslední dobou mi vychází prostor ke psaní často jen na neděli, i když i ta bývá přeplněná různými aktivitami, především výlety, procházkami a návštěvami. V každém případě je u nás neděle dnem nejklidnějším a vyhrazeným jen odpočinku a rodině. Dnes jsem se chtěla podělit o své zážitky ze včerejšího nadstavbového semináře KER. Někteří z vás tu zkratku možná znají a pro ty ostatní přidávám její plný název. Jedná se kurz efektivního rodičovství. Tento kurz jsem absolvovala loňský podzim a byl opravdu úžasný. Sešla se na něm parta báječných, moudrých a přemýšlivých lidí a navíc ho vedla neméně skvělá lektorka Marcela Anežka Kořenková. Podstatou efektivní rodičovství je pozitivní přístup k dítěti. Hledání toho dobrého v něm a to v každé situaci, i když to zdánlivě vypadá, že v konkrétním případě (např. absolutně odfláknutém domácím úkolu) nic pozitivního není. Přesto se máme vždy snažit něco dobrého najít, to pojmenovat, ocenit a povzbudit dítě do budoucna. Důležitým aspektem efektivního rodičovství je „povzbuzení“. Nejedná se o chválu za dobře odvedený výsledek. Chválou máme šetřit. V případě povzbuzení se jedná se o ocenění snahy, o vyzvednutí nějaké vlastnosti (např. píle, pečlivosti, odvahy) a sledování vývoje konkrétního dítěte a jeho úspěchů, zdarů a pokroků. A povzbuzením rozhodně šetřit nemáme. 

   Přiznávám, že ne vždy na všechny dovednosti a poznatky získané v kurzu myslím. Když vejdu k dětem do pokojíčku a uvidím rozházené oblečení a neustlanou postel, zapomenu na vše a sklouznu opět k zažitým výchovným metodám a místo toho, abych ocenila uklizenou poličku a jako moudrá máma na děti apelovala, že by bylo krásné, mít stejně uklizený celý pokoj, sáhnu po křiku, výhrůžkách a zákazech. Občas se ale přeci jen zastavím, uvědomím si, že tudy cesta nevede a pokusím se vydat se cestou pozitivní :). Jenže tato cesta si žádá nezměrnou trpělivost, optimismus a absolutně vyrovnanou a klidnou osobnost. A tohoto stavu nejsem schopná dosáhnout každého dne a v každé situaci. Prozatím :). Možná při občasném hlídání vnoučat dosáhnu již v tomto umění dokonalosti. Zatím jsem však jen na začátku procesu a efektivní rodičovství tak praktikuji pouze tu a tam. Přesto bych řekla, že kurz můj vztah s dětmi výrazně proměnil. Naučil mě všímat si více toho dobrého a méně se zabývat chybami a nedokonalostmi. Mnohem lépe s tímto přístupem zvládám nastupující pubertu našich dvojčat a také každodenní Martínkovi záchvaty vzteku, když není po jeho. Mého muže, neúnavně se a se vší vervou pouštějícího se do hádek s náctiletými členy naší rodiny, pak stejně neúnavně uklidňuju a upozorňuju na všechny jejich dobré vlastnosti: „Ano, opět donesl poznámku za nesplněný úkol a dostal za pět, protože mu přišlo zbytečné naučit se básničku. Ale v noci stával s Martínkem, aby ho doprovodil na WC a aktovku si uklidil už při druhém připomenutí“. Mé děti vidím díky efektivnímu rodičovství v úplně jiném světle. V mých očích se staly těmi nejbáječnějšími osobami pod sluncem. I když jsou drzí, nepořádní, občas nezodpovědní. I když na sebe křičí a pouští se do neustálého porovnávání sil a vymezování hranic. Zkrátka nejsem zcela efektivní rodič. Často vyčítám a poukazuju na chyby, ale přesto jsem jiná. A jsem za to nesmírně vděčná. Za to, jaký mám vztah se svými dětmi a se svým mužem.

   A včera jsem prožila s bývalými účastníky kurzu a s paní Kořenkovou další nádherné odpoledne, odpoledne tentokrát věnované pouze nám rodičům. Téma semináře bylo: Nejenom děti, ale i rodiče potřebují podporu. To odpoledne přišlo jako na zavolanou. Bylo to přesně to, co jsem potřebovala. Zastavit se a zabývat se pouze svými potřebami. Tím, co je dobré pro mě, abych pak následně byla schopná rozdávat lásku a pohodu doma a v práci, prostě všude tam, kde je to nezbytné. Překvapilo mě, jak těžký byl už náš první úkol. Zdánlivě zcela banální. Čtyři minuty bez přestání psát volným stylem o tom, v čem jsem opravdu dobrá. Nacházela jsem to vážně těžce, ale psala jsem. Někteří „nepsavci“, především muži, nebyli schopni napsat ani čtyři řádky. A jak jsem pak v následné diskuzi zjistila, těžké to bylo pro všechny. Je zvláštní, jak nesnadné je pro mě vidět to dobré. Jak obtížné je, umět samu sebe pochválit a uznat, že toho vlastně umím docela dost. Naopak na otázku, co vnímám, jako svůj největší problém, jsem se rozepsala bez většího přemýšlení. Bylo to ale úlevné a nesmírně povzbuzující, postavit si obě tyto otázky vedle sebe a vypsat se z nich s vědomím, že to nikdo další nebude číst. Měla jsem při tom slzy na krajíčku (ale to u mě není nic neobvyklého, dojímá mě spousta věcí). Jedním z dalších úkolů bylo zaznamenat, co všechno děláme rádi. Které činnosti nás dobíjejí, nějakým způsobem uspokojují a dodávají radost ze života a vnitřní klid. Následně jsme měli napsat, kolik času těmto činnostem každý den věnujeme. A nestačili jsme se divit. Dost často jsme si na ně neudělali čas již dlouhou dobu a o každodenní pravidelnosti nemohla být až na výjimky vůbec řeč.  A přitom, jak nám řekla sama lektorka: „Tím nejlepším darem pro dítě je spokojený rodič“. Nenašel se nikdo, kdo by chtěl toto tvrzení vyvracet, ale přitom spousta z nás zažívá výčitky, když by měla místo času stráveného s rodinou odejít někam pryč za činností, která jej obohacuj. Anebo třeba jen na kafe s dobrou kamarádkou, protože si chceme popovídat, postěžovat si a pak se pořádně nasmát. Zamýšleli jsme se potom nad tím, jak je možné, že si najdeme čas na to, abychom umyly okna, vypraly prádlo, doprovodily děti do kroužků, napsaly s nimi úkoly, vyzkoušely je na zítřejší písemku a u toho jen tak mimochodem uvařily večeři, a přitom si nenajdeme a nevyhradíme čas pro sebe. Krademe si ho jen po trošičkách, tu přečtených pár řádků z knihy, tu večer troška vyšívání nebo SMS kamarádce. Ve chvílích, kdy máme vše udělané (tedy této dokonalosti určitě nedosahuju, doděláno u nás není nikdy nic), děti zabezpečené, muže spokojeně hovícího u televize, pak teprve si vzpomeneme na sebe. A mužové to nemají o mnoho jiné. Nejdříve zabezpečit rodinu, pak chvíle s dětmi, úpravy bytu či domu, sekání dřeva, odvážení dětí do kroužků a jen občas prostor na koníčky či setkání s kamarády u piva. Žijeme ve shonu a povinnostech, často pod tlakem lidí a okolností. A máme pocit, že tak to prostě musí být. Jinak to nejde. A nehledáme ani skulinky, jak z toho ven. Primárně myslíme na všechny povinnosti a na sebe až na druhém místě. A přitom by možná stačilo nějak změnit úhel pohledu, přehodnotit všechny činnosti a jejich naléhavost a dovolit si dát své potřeby a zájmy na trochu jiné místo. Samozřejmě ne na úkor rodiny, třeba ale vynechat mytí oken a zajít místo toho za kamarády. Nevodit děti každý den do kroužku, ale zvážit, zda by to nezvládly samy, zda k tomu již náhodou nedozrály. Připustit si, že nejsme plně zodpovědní za jejich školní výsledky a odevzdané či neodevzdané domácí úkoly a nechat jim větší svobodu a zodpovědnost za sebe sama. A získaný čas pak věnovat sobě či partnerovi. Bylo by toho asi hodně, co by se dalo změnit a udělat jinak. Jestli se něco z mého života změní, to opravdu netuším. Ale včerejší odpoledne, bylo báječné.  Už jen ta myšlenka, že by to bylo možné a že i já si zasloužím pravidelnou podporu a péči, že bych mohla občas zajít na masáž bez toho, abych uvažovala o tom, co vše jsem měla udělat. To samotné pomyšlení a fantazírování mi přinášelo velikou radost.

   A jak to máte vy? Dokážete si pravidelně najít čas na to, co vás baví a dobíjí? Co vás obohacuje a pomáhá vám překonávat zlé časy? Moc vám přeju, abyste si ho vždy dokázali najít a prožívali radostné a pohodové dny :).




Žádné komentáře :

Okomentovat