pondělí 7. prosince 2015

Malé vítězství nad stíny z minulosti



   Dnes jsem jako obvykle vyzvedla Martínka ze školky. Byl spokojený a v dobré náladě. Povídali jsme si, jak se měl, s kým si hrál, co jedl. Martínek si potrpí na pravidelné rituály. Musíme chodit vždy stejnou cestou, zastavujeme se vždy u stejné výlohy a prohlížíme si hračky v ní vystavené. Stejně to bylo i dnes. 

Když jsme se blížili k “jeho výloze“, šel před námi školák s aktovkou na zádech. Odhadem chlapec z druhé či třetí třídy. Martínek nahlas pronesl: „Chlapeček chodí ze školy sám. On už je veliký. Až budu tak veliký, budu taky chodit sám, že?“  Ujišťuji ho, že má pravdu. Že chlapec je už opravdu veliký a proto může chodit do školy a ze školy sám a že on to tak jednoho dne také bude dělat. Najednou se chlapec zastavil u výlohy a začal si prohlížet auta. Než jsem stačila nějak zareagovat, Martínek mi pustil ruku, rozběhl se k nic netušícímu žáčkovi a silou do něho vrazil. Při tom na něj křičel: „To jsou moje auta!“ Jeho reakcí mě zaskočila, stejně jako nevinného a vyplašeného školáka. Okamžitě jsem chytla Martínka za ruku a stáhla ho o krok zpátky. Zvýšila jsem hlas a nekompromisně, ale bez křiku jsem mu oznámila, že takhle se v žádném případě chovat nemůže. Že auta ve výloze nejsou jeho, ale všech. Může se na ně podívat kdokoli. Vyzvala jsem ho, aby se chlapci omluvil. Martínek si rychle uvědomil, že provedl něco, co neměl. Chlapci řekl polohlasně“ promiň“ a odběhl od obchodu. 

   Dnes jsem mu byla naštěstí po boku. Nikomu neublížil a narazil na hodného kluka, který mu jeho nepřiměřené, nečekané a agresivní chování neoplatil.  A Marťa to zvládl to výborně. Ještě před pár měsíci by tato situace vyústila v jeho válení se po zemi, kopání do všeho a všech kolem a křik. Jsem zaskočená z toho, že tak nevhodně zareagoval, ale zároveň jsem na něj pyšná, že dokázal zhodnotit situaci a uvědomit si, že se nechoval správně. A že se dokázal omluvit. Což by ještě nedávno v žádném případě nesvedl. Dělá veliké pokroky, můj milý klouček.

   Ale pod povrchem je to pořád ten zraněný kluk, který si hájí své teritorium všemi možnými prostředky a cítí se být ohrožený i zcela nepatrnými a nepochopitelnými maličkostmi. Opakovaně mě některé jeho reakce překvapí. A znovu mi připomínají, že tahle cesta bude dlouhá a že jeho boj se stíny jeho minulosti bude nekonečný a bude ho provázet stále.  A já mu musím dokázat být průvodcem. Ne soudcem. Jen jeho oporou a ukazatelem správného směru. Snad mi Bůh dá dostatek sil, abych to zvládla. A snad dá Bůh dostatek sil jemu, aby dokázal rozpoznat, co je dobré a co špatné a zvítězil nad svými emocemi dřív, než někomu ublíží. Zatím se to ne vždy daří. Ale ten pokrok je neuvěřitelný. Já ho vnímám.  Tu jeho touhu být dobrým a hodným.  Jeho bolest nad tím, když něco nezvládne. Je to úžasný kluk. Odvážný. Jedinečný. Nenechá mě usnout na vavřínech. Trénuje mou trpělivost, mé reakce, mou schopnost bezpodmínečné lásky. Někdy zklamu a ukážu se být velmi slabou. Dnes jsme to ale zvládli oba a jsem na nás hrdá. Jen při té vzpomínce pořád nechápu, kde se v tom tříletém drobkovi vzalo tolik odhodlanosti pustit se do boje s někým o tolik větším a silnějším. A to pouze kvůli zcela iracionální domněnce, že brání „své hračky“.  A záhy našel odvahu odčinit, co způsobil. Vážně skvělý kluk!

Žádné komentáře :

Okomentovat